Z kroniky Včelné díl V - O popisných číslech

Kronika Včelné, díl V., r. 1972-78

O popisných číslech

O popisných číslech na Včelné se tradovalo, že domky, tak jak jsou číslovány, byly skutečně stavěny, takže čp. 3 /Petrů/ je prý první domek postavený na Včelné u nové "císařské" silnice. Když byl nynější kronikář Jos. Jiřička pověřen od 1.7.1971 vedením kroniky, tato tradice vzbuzovala v něm pochybnosti, i když ji přijal a v tom smyslu se o popisných číslech v V. dílu kroniky zmiňoval. Již tehdy se však obrátil na časopis "Výběr z prací členů jihočeského historického klubu", jehož byl členem, aby historik Karel Pletzer, CSc. pomohl vysvětlit kronikářovy pochybnosti. V žádosti uvedl, že komise, vyslaná krajským úřadem v Budějovicích k nové silnici, zjistila, že u nové silnice je již postaveno 5 domků. V jednom byla hospoda, kde se čepovalo pivo z Poříčí. Protože je jisté, že napřed byla poříčskými dominikány postavena hospoda a pak se teprve stavěly rodinné domky, uvedl kronikář, že by podle tradovaného číslování našich domků musela mít hospoda čp. 1, zatímco je tato dnes označena číslem popisným 13. Protože naše číslování domků jde od čp. 3 /Petrů/ směrem ke Kam. Újezdu za sebou, není pravděpodobné, že čísla označují pořadí zástavby. Jmenovaný historik nedal uspokojivé vysvětlení. Podle informačního časopisu hlavního města Prahy, PRAHA-76, bylo číslování domů v Praze zavedeno v roce 1770. Kdy se uskutečnilo, časopis neříká. Jisté je, že trochu později, a na vesnici určitě ještě později. A tak kronikář nabyl jistoty, že označení vesnických chalup popisnými čísly neodpovídá pořadí výstavby. Tuto okolnost potvrzuje zápis ve staré kronice obce Chotýčany, okres Čes. Budějovice, která byla ve škole vystavena u příležitosti 600-ti-stého výročí založení obce. Domky byly totiž stavěny bez čísel a k jejich označení se později dostavila komise, která je označila čísly ve směru jízdy od Prahy do Č. Budějovic. Tentýž postup byl zachován i v naší obci: ve směru od Č. Budějovic ke Kam. Újezdu, tedy číslo 3 až 16 na pravé straně silnice pak se číslovalo ve Čtyřech Chalupách č. 17 - 20, na to se komise vrátila na Včelnou a opět od Budějovic číslováno 21 - 26, pak 27, 28, přičemž mezi těmito dvěma posledními čísly byly volné parcely, kam se až později dostaly domky vyšších čísel, které pravděpod. přiděloval již představený obce, později starosta zvaný. Jestliže tedy laskavý čtenář těchto zápisů najde vpředu jiné vysvětlení, nechť si je lsk. opraví. V této kapitole se zatím nehovořilo o popis. číslech 1 a 2. Jsou však uvedena v soupise poddaných ze srpna r. 1785 i se jmény majitelů. Tyto 2 domky patřily k tzv. "staré Včelné" dle mapy z r. 1872 u Geodesie v Č. Budějovicích. Jsou to nynější domky "U Severů", které jsou mimo hlavní silnici a jsou proto starší a nyní po změně katastrů v r. 1960 patří do Boršova. Stejně starší jsou i domky čp. 17, 18, 19 a 20 v tzv. "Čtyřech Chalupách", které rovněž stojí mimo "císařskou" silnici - nynější tř.5.května. O pravděpod. původu této části obce je blíže uvedeno v kapitole o zaniklé vsi Kukulovice*.